Outdoor marketing i branding firmy – jak wyróżnić się w przestrzeni publicznej?
Outdoor marketing jest jednym ze sposobów promowania swojej marki w przestrzeni publicznej. Za tą nazwą kryją się znane formy reklam zewnętrznych, takich jak billboardy, plakaty, naklejki na pojazdy czy oznakowanie budynków i obiektów. W kontekście budowania rozpoznawalności marki (brandingu firmy), outdoor marketing odgrywa kluczową rolę. Dobrze poprowadzona komunikacja wizualna stworzy trwały wizerunek w oczach konsumentów, co zapewni firmie wiele korzyści. Przedstawiamy poniżej, czym jest outdoor marketing i jak wpływa on na postrzeganie marki.
Spis treści:
- Dlaczego odpowiedni branding jest tak ważny w marketingu?
- Rodzaje outdoor marketingu
- Jak wygląda skuteczny przekaz marketingowy?
- Outdoor marketing na budynku – czy to dobry pomysł?
- Podsumowanie
Dlaczego odpowiedni branding jest tak ważny w marketingu?
Rozwój własnej marki oraz praca nad jej rozpoznawalnością i tożsamością to niezbędny proces, który pozwoli wyróżnić się przedsiębiorstwu na tle konkurencji. Kreowanie swojego brandu wpływa na wzrost zaufania wśród klientów, dzięki czemu znacznie chętniej będą korzystali oni z jej usług. Ważne jest, aby jej obraz był spójny we wszystkich kanałach komunikacji marketingowej – tyczy się to również outdooru. Jest on szczególnie wart uwagi ze względu na to, iż pozwala dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Skuteczny branding outdoorowy buduje rozpoznawalność oraz zapisuje się w podświadomości potencjalnych klientów. Na przykład dobrze zaprojektowane oznakowanie obiektów przyciąga uwagę, dzięki czemu marka zostaje zapamiętana przez konsumenta. Silna marka, zbudowana na solidnym fundamencie przynosi długofalowe korzyści. Konsumenci znacznie chętniej wybierają przedsiębiorstwa, które są im znane i budzą w nich pozytywne skojarzenia.
Rodzaje outdoor marketingu
Outdoor marketing to różnorodne techniki i narzędzia, które dostosować można do specyfiki firmy i jej celów reklamowych. Należą do nich m.in.:
- Billboardy i plakaty – tradycyjna forma outdoorowego brandingu firm, która polega na umieszczaniu reklam o dużych formatach w widocznych miejscach, takich jak autostrady, skrzyżowania czy centra miast. Billboardy są skuteczne z uwagi na to, że przyciągają wzrok potencjalnych konsumentów w krótkim czasie. Plakaty to z kolei odmienne formaty swoich większych odpowiedników, które mały rozmiar nadrabiają poprzez częste występowanie w wielu obszarach naraz.
- Oznakowanie budynków – umieszczenie logo, nazw oraz sloganów na siedzibach i obiektach należących do firmy (lub w ich pobliżu). To skuteczna metoda zwiększenia widoczności przedsiębiorstwa w najbliższej okolicy. Ponadto stwarza to także możliwość dopasowania budynku do brandingu swojej firmy np. za pomocą kasetonów czy napisów 3D.
- Reklama na pojazdach – mobilny przekaz handlowy na samochodach, tramwajach czy autobusach pozwala na dotarcie do szerokiego grona odbiorców w wielu lokacjach. To doskonały sposób na zwiększenie zasięgu kampanii, zwłaszcza w dużych miastach. Pojazdy oklejone folią zdecydowanie wyróżniają się spośród innych, czyniąc je świetnym medium reklamy.
Inwestycja w branding outdoorowy to możliwość pozyskania nowych konsumentów w trakcie ich codziennych obowiązków. Reklamy, które przyciągają wzrok (np. na pojazdach), pozwalają firmie na wypromowanie się i dotarcie do ogromnej liczby osób, co przyniesie korzyści zarówno finansowe, jak i reputacyjne.
Jak wygląda skuteczny przekaz marketingowy?
Niezależnie od tego, jakim kanałem zamierzamy dotrzeć do potencjalnego konsumenta, ważne jest to, aby sam przekaz był jakościowy. Najważniejszym aspektem reklamy jest to, że ma ona zachęcać, nie zaś wzbudzać negatywne emocje. Jak zaprojektować odpowiedni przekaz?
- Prostota i jasność – każdy element komunikatu powinien być prosty i zrozumiały na pierwszy rzut oka, zwłaszcza w outdoor marketingu, gdzie czas zetknięcia potencjalnego klienta z reklamą jest krótki. Nieskomplikowany i zwięzły przekaz zdecydowanie zadziała najlepiej.
- Atrakcyjny projekt – to podstawa dobrego przekazu. Kreatywny i estetyczny komunikat to szansa na przyciągnięcie uwagi potencjalnego klienta. Warto korzystać z nietuzinkowych pomysłów i projektów, aby wybić się na tle konkurencji. Na przykład ciekawie zaprojektowane oznakowanie obiektu może stać się wizytówką i symbolem marki.
- Spójność z brandingiem firmy – aby odpowiednio kreować swoją markę, należy postarać się o to, aby każdy jej element był konsekwentny. Od logo, przez kolorystykę i fontu, aż po slogany – każdy z nich tworzy integralną część całości wizerunku.
- Call to action – to nieodłączny element solidnych komunikatów reklamowych. Jasne wezwanie zmobilizuje konsumentów do podjęcia dalszych działań związanych z marką.
Te kilka atrybutów pozwala takiej reklamie efektywniej dotrzeć do klientów, których chcemy pozyskać. Dobrze jest także uzgodnić swoją wizję z ekspertami od brandingu oraz marketingu. Specjaliści w Studiu Artline chętnie pomogą oraz doradzą podczas pracowania nad materiałami reklamowymi, a ponadto wykonają pełną realizację projektu.
Outdoor marketing na budynku – czy to dobry pomysł?
Oznakowanie budynków i umieszczanie reklam na fasadach to częsta strategia brandingowa firm. Ta forma outdoor marketingu ma swoje unikalne zalety, których na próżno szukać gdzie indziej. Przekaz umieszczony na obiektach, zwłaszcza tych położonych przy centralnych punktach miasta, może być widoczny nawet dla tysięcy przechodniów czy kierowców. Dodatkowo reklamy znajdujące się na budynkach mogą docierać do ludzi z różnych grup docelowych. Osoby spoglądające na przekaz mogą należeć zarówno do lokalnej społeczności, jak i dojeżdżać do pracy czy być turystami. Tak szeroki zakres z pewnością pozwoli na znalezienie kogoś, kto z chęcią zdecyduje się na reklamowane usługi czy produkty. Pomimo tego, że koszt takiej formy promocji może wydawać się wysoki – długoterminowy korzyści, jakie przyniosą, znacznie przewyższają pierwotną cenę przedsięwzięcia, zwłaszcza jeśli samo oznakowanie budynku wtopi się w tkankę miasta i będzie zaskakiwało pomysłowością oraz wykonaniem.
Podsumowanie
Klienci stają się coraz bardziej wymagający, co wpływa na to jak zaczyna zmieniać się świat marketingu. Kluczowe jest zrozumienie tego, że oczekują oni jakościowych materiałów reklamowych, które wpłyną na nich pozytywnie. Outdoor marketing, gdy dobrze zaplanowany i wykonany, oddziałuje znacząco na postrzeganie marki i całościowy branding firmy. Dzięki różnorodnym narzędziom i technikom może pomóc przedsiębiorstwom w budowaniu pozycji na rynku i wzmocnieniu relacji z klientami. Specjaliści ze Studia Artline z chęcią pomogą w procesie zarówno projektowania, jak i wykonania materiałów do użytku na potrzeby outdoor marketingu.