Tych błędów przy projektowaniu szyldów reklamowych unikaj — poradnik marketingowy
Kreowanie wizerunku marki jest nieodłącznym elementem współczesnego marketingu. Spójne i dobrze zaprojektowane przekazy reklamowe to świetny sposób na przyciągnięcie uwagi oraz przekazanie informacji o ofercie. Zdarza się jednak, że zamiast zachęcać, komunikaty tworzone w nieodpowiedni sposób bardziej zniechęcają. Błędy przy projektowaniu szyldów reklamowych mogą negatywnie wpłynąć na postrzeganie marki i osłabić skuteczność przekazu. Czego więc unikać?
Spis treści:
- Im więcej, tym gorzej
- Typografia i kontrast
- Focus na to, co najważniejsze
- Przestarzałe projekty
- Czy warto inwestować w reklamy?
Im więcej, tym gorzej
Jednym z największych grzechów popełnianych podczas projektowania tablic reklamowych jest próba umieszczenia na nich zbyt wielu informacji. Właściciele firm chcą często, aby na szyldach znalazło się wszystko – nazwa, adres, numer telefonu, slogan, oferta specjalna, a czasami nawet godziny otwarcia i logo. Jeśli doświadczony projektant nie odwiedzie przedsiębiorcy od tego pomysłu, może się to skutkować stworzeniem nieprofesjonalnego przekazu.
Szyldy są zazwyczaj oglądane w biegu – podczas spaceru czy przejazdu. Odbiorca ma zaledwie kilka sekund na wyciągnięcie z reklamy tego, co najważniejsze. Jeśli znajduje się na niej zbyt wiele szczegółów, istnieje ryzyko, że potencjalny klient nie będzie w stanie przyswoić żadnej informacji. Zamiast tego, szyld sprawi wrażenie chaotycznego i trudnego do oczytania komunikatu.
Podczas projektowania należy upewnić się, że przekaz jest prosty, czytelny i zawiera kluczowe informacje. Minimalizm w designie pomoże uczynić szyld bardziej zrozumiałym.
Typografia i kontrast
Skoro mowa o czytelności – nawet najlepiej zaprojektowana tablica reklamowa zewnętrzna traci sens, jeśli nie można z łatwością zapoznać się z jej treścią. Błędy związane z wyborem niewłaściwego fontu, złym kontrastem czy zbyt małym rozmiarem tekstu mogą sprawić, że odbiorca nie będzie w stanie przyswoić przekazu i zignoruje reklamę. Niektóre firmy decydują się na używane skomplikowanych, artystycznych krojów pisma, które pomimo atrakcyjnego wyglądu, utrudniają niestety odbiór komunikatu. Ponadto niewłaściwe zestawienie kolorów (np. brak kontrastu między tekstem a jego tłem) potęguje ten efekt. Zwłaszcza z większej odległości, wszystko zlewa się ze sobą, zniechęcając potencjalnego odbiorcę.
Focus na to, co najważniejsze
Szyldy reklamowe muszą prezentować jeden kluczowy przekaz. Brak uporządkowania i wyraźnej hierarchii informacji źle wpływa na czytelność. W momencie, kiedy wszystkie elementy mają podobny rozmiar, wagę wizualną i są rozmieszczone chaotycznie, uwaga czytelnika odwracana jest od sedna. W efekcie tego trudno zrozumieć, co jest najważniejsze – nazwa firmy? Slogan? Numer telefonu? Może grafika? Przypadkowe rozmieszczenie elementów wygląda nieprofesjonalnie i dezorientuje potencjalnego klienta. Co skutkuje tym, że reklama nie spełnia swojej podstawowej funkcji. Kluczem do efektywnego projektowania przekazów wizualnych jest wyraźna hierarchia informacji. Najważniejsze treści powinny być zaznaczone wyraźnie (np. większym rozmiarem fontu, innym kolorem). Mniej istotne składniki należy umieścić na dole lub w bocznych sekcjach szyldów reklamowych, bez odciągania uwagi od głównego przekazu.
Przestarzałe projekty
Estetyka przekazu odgrywa niesamowicie ważną rolę w zdobywaniu atencji potencjalnego klienta oraz budowie wizerunku marki. Niestety często zdarza się, że szyldy reklamowe pozostają niezmienne przez wiele lat, przez co zaczynają wyglądać nieprofesjonalnie oraz nieaktualnie. Przestarzałe projekty nie są atrakcyjne, a współcześni klienci oczekują nowoczesnych i świeżych rozwiązań. Reklama, która powstała dwie dekady temu, nie przyciąga uwagi, ponadto wzbudza wątpliwości co do jakości usług czy produktów firmy. Wyblakłe barwy czy przestarzały font i logo, mogą odpychać potencjalnych klientów. Niezwykle ważne jest, aby przedsiębiorstwo podążało za aktualnymi trendami i technologiami. Na odpowiednią estetykę wyczuleni są zwłaszcza konsumenci z pokolenia Z. Regularnie aktualizowane tablice reklamowe są kluczem do zachowania atrakcyjności wizualnej.
Czy warto inwestować w reklamy?
Projektowanie jakościowych przekazów marketingowych nie jest zajęciem łatwym. Aby unikać błędów i tworzyć treści angażujące potrzebne są lata doświadczenia. Odpowiednia wiedza pozwala podejmować bardziej świadome decyzje, dlatego też podczas planowania nowych projektów, warto zasięgnąć porady specjalistów. W Studio Artline zajmujemy się zarówno projektowaniem, jak i realizacją szyldów oraz tablic reklamowych. Nasi profesjonaliści z chęcią pomogą stworzyć przekaz marketingowy, który trafi do potencjalnych odbiorców.